سبد خرید0
مقایسه0
گنج کالا

مزایا و معایب شکل و حالت های مختلف خوابیدن

هر حالتی از خوابیدن خوبی ها و بدی های خود را دارد باید با توجه به شرایط جسمی و با آگاهی کامل یکی از ژست های خواب را انتخاب کرد.
 در حالی که نیاز هر فرد برای خوابیدن زیاد یا کم است، موقعیت و شکلی که می خوابید برای همه یکسان است. در حالی که شما ممکن است فکر کنید که ژستتان در اغلب موارد اولویت دارد، حقیقت این است که ممکن است تاثیری بر سلامت و بدن شما در دراز مدت داشته باشد ؛ پیشنهاد می کنیم به خواندن این بخش  ادامه دهید تا متوجه مزایا و معایب انواع حالت های خواب شوید.حالت خوابیدن

انتخاب بهترین حالت برای خوابیدن 
خوابیدن در موقعیت و حالت جنینی:
مزایا: از تمام موقعیت های خواب، دراز کشیدن به پهلو ممکن است بهترین ژست باشد. برای شروع، انحنای طبیعی ستون فقرات که بدن وقتی در رحم بودیم را بازسازی کنید، که باعث تسکین درد و فشاری که در روز وارد کردیم می شود. این کار گردش خون را بهبود می بخشد و اگر باردار هستید برایتان مفید است چون به مواد مغذی کمک می کند که به نوزاد برسند. 
معایب: اگر بدن خود را بیش از حد محکم نگه دارید، ممکن است فشار زیادی روی دیافراگم خود بیاورید و تنفس خود را منقبض کنید، این می تواند به ستون فقرات و جریان خون آسیب برساند.

خوابیدن به طرفین:
مزایا: اگر شما به طرفینتان بخوابید، اما تنه و پاهای خود را به عنوان در موقعیت جنینی جمع کنید، از حفظ ستون فقرات خود بدون تغییر شکل طبیعی آن بهره مند خواهید شد.
این به دفع مسایلی مانند درد کمر در هنگام بیدار شدن کمک می کند. به علاوه، این موقعیت برای هر کسی که از گرفتگی تنفس رنج می برد، بسیار مفید است. 
معایب: اگر پاهای خود را stacked نکنید، ممکن است به صورت ناخواسته ستون فقرات خود را بچرخانید، که می تواند منجر به درد در باسن شما شود.
همچنین اگر سر خود را به درستی نگه ندارید، می تواند منجر به درد گردن شود، پس مهم است که یک بالش ضخیم داشته باشید تا سرتان را بالا ببرید.
خوابیدن به سمت چپ می تواند فشار را بر روی شکم و ریه ها بیاورد، بنابراین بهتر است عوضش کنید. از همه مهم تر، کسانی که به طرفین می خوابند ممکن است احساس بی حسی در بازوهایشان کنند، زیرا به مدت طولانی روی یک بازو بودند.
در نهایت، این موقعیت فشار زیادی بر روی شانه های شما قرار می دهد، بنابراین اگر درد شانه داشته باشید، نباید به پهلو بخوابید.
خوابیدن به سمت راست، با قرار دادن قلب در جهت درستش، بهتر از خوابیدن به سمت چپ است و ممکن است کمی دینامیک قلب را بهبود بخشد.

متاسفانه خوابیدن به سمت راست تان با برگشت اسید معده مرتبط است، که می تواند افراد را در طول شب بیدار کند، اگرچه اکثر آن ها از این موضوع آگاهی ندارند. برگشت اسید معده همان طور که ایجاد می شود، خبر بد برای مری است.

خوابیدن به پشت:
مزایا: خوابیدن به پشت پتانسیل یک ژست خواب ایده آل است، اگر درست انجام شود. از آنجا که وزن بدن شما را متعادل می کند، برای یک خواب راحت و آرامش بخش مناسب است. علاوه بر این، این ژست برای جلوگیری از چروک بسیار عالی است چون شما هیچ چیز در برابر صورت خود در خواب ندارید. 
معایب: چیزی که بسیاری از افرادی که به پشت خود می خوابند نمی دانند، این است که اگر بدن در تمام شب به طور کامل صاف باشد، می تواند کمی فشاری غیر ضروری روی ستون فقرات ایجاد کند.
بنابراین ترفند این کار این است که یک بالش را زیر زاوهایتان قرار دهید تا کمی از آن ها محافظت کنید و از شر هر گونه فشار و درد نخاع خلاص شوید. خوابیدن به پشت همچنین برای افرادی که از آپنه خواب و گرفتگی و خرناس مزمن رنج می برند، مضر است، چون راه تنفسی فوقانی را ممکن است که ببندد.

خوابیدن روی شکم:
معایب: در هر مورد مشکلاتی مثل آپنه خواب و خرناس و گرفتگی تنفس، خوابیدن به شکم بسیار بد است. برای شروع، موقعیت انحنای طبیعی ستون فقرات خود را با صاف کردن آن خراب می کنید.
این کار باعث فشار جدی بر روی گردن شما می شود چون خوابیدن روی شکم به این معنی است که تمام شب سر خود را به سمت راست متمایل کرده اید، که در مقابل شکل طبیعی ستون فقرات شما را به هم می ریزد.

در متن زیر رتبه بندی ها، از بهترین حالت تا بدترین حالت را بررسی کنید. 

1. به پشت :
گرچه این محبوبترین ژست نیست - تنها 8 درصد از مردم به پشت خود می خوابند - اما بهترین ژست است. سالم ترین گزینه برای اکثر افراد، خوابیدن به پشت است، به سرتان، گردن و ستون فقرات خود اجازه می دهید تا در وضعیت خنثی باقی بمانند. به این معنی است که هیچ فشار اضافی بر روی این مناطق وجود ندارد، بنابراین احتمال آن کم تر است که درد بگیرند.

خوابیدن به روی سقف نیز برای دفع برگشت اسید مناسب است. فقط مطمئن شوید که از یک بالش که به اندازه کافی سر شما را بالا نگه می دارد، استفاده کنید. شما می خواهید که معده تان پایین تر از مری باشد تا از برگشت غذا و یا اسید به دستگاه گوارش جلوگیری شود.

اما خرخرشما با به پشت خوابیدن می تواند باعث شود که زبانتان لوله تنفس را مسدود کند و باعث ایجاد موقعیت خطرناکی برای کسانی شود که از گرفتگی تنفس رنج می برند (شرایطی که باعث تنگی نفس می شود). این ژست نیز می تواند خرناس را شدیدتر کند.

2. به طرفین:
این ژست (که در آن تنه و پاهای شما نسبتا صاف هستند)، هم چنین به کاهش برگشت اسید کمک می کند و از آنجایی که ستون فقرات شما کشیده می شود، به عقب و درد گردن منتهی می شود.
به علاوه، احتمال کمتری وجود دارد که در این حالت خرناس بکشید، چون راه هوایی را باز نگه می دارد.
به همین دلیل، این بهترین انتخاب برای کسانی است که دچار گرفتگی تنفس هستند.

پانزده درصد از بزرگسالان انتخاب می کنند که به پهلو بخوابند، اما یک عیب وجود دارد:این ژست می تواند منجر به چین و چروک صورت شود، چون نیمی از صورت شما بر روی بالش فشار وارد می کند.

3. ژست جنینی:
41 درصد بزرگسالان این گزینه را انتخاب می کنند، پس این محبوب ترین ژست خواب است.
ژست جنین در حال رشد (که در آن دست هایتان به طرفین است و بالاتنه تان خم شده و زانوهایتان خم هستند) - به خصوص به سمت چپ - اگر باردار باشید بسیار خوب است. به این دلیل است که گردش خون در بدن و جنین را بهبود می بخشد و از فشار دادن به کبد شما جلوگیری می کند که در سمت راست شماست.

این حالت برای خرخر کردن هم خوب است. اما در حال استراحت در وضعیت جنینی که خودتان را سفت می کنید، می تواند تنفس در دیافراگم را محدود کند. و این می تواند باعث شود که شما در صبح کمی ناراحتی داشته باشید، به خصوص اگر در مفاصل و کمر کتان ورم داشته باشند.

با صاف کردن بدن خود تا جایی که می توانید از این مشکلات پیش گیری کنید، به جای آن که چانه خود را در نزدیگی سینه تان قرار دهید و زانوهای خود را بالا بکشید.
همچنین می توانید با گذاشتن یک بالش بین زانوهای خود فشار را به باسن خود کاهش دهید.

4. به روی شکم:
در حالی که این ژست برای خرناس و خرخر کردن خوب است، اما برای همه چیزهای دیگر بد است.
هفت درصد بزرگسالان این حالت را انتخاب می کنند، اما می تواند منجر به کمر و درد گردن شود چون سخت است ستون فقرات خود را در وضعیت خنثی نگه دارید.
به علاوه، به عضلات شکم و مفاصل فشار وارد می شود که احتمالا منجر به بی حسی، خارش، درد، و اعصاب عصبی می شود. بهتر است که یک ژست دیگر را انتخاب کنید، اما اگر شما باید روی شکم خود بخوابید، سعی کنید صورت خود را صاف نگه دارید  - به جای آن که سرتان را به طرفین بچرخانید - و پیشانیتان را روی یک بالش قرار دهید تا به شما اجازه تنفس بدهد.

این مقاله در تاریخ چهارشنبه، 17 بهمن، 1397 منتشر شده است.
نظرات موجود: 0
نوشتن نظر